Wednesday, May 22, 2013

Drama di hari jadi yang buat aku menangis tak berhenti

 
aku tengok jam pada tangan kiri, pandang telefon berkali-kali. kenapa mesej ucapan hari jadi tak masuk lagi. pukul 12 pagi sudah dilewati. aku tunggu lagi. pandang kanan pandang kiri, tengok kawan ada berbaring sambil mesej kekasih hati. mungkin la aku pun tak pasti. pukul 12.30 pagi dilewati dalam sepi. telefon kawan berbunyi lagi. dengan nada yang sama, jadi aku pandang telefon aku, ahh bukan telefon aku tapi telefon dia yang berbunyi. aku frust giler macam nak bunuh diri.
kawan tersengih angkat telefon sambil berdiri, bercakap sekejap kemudian menjeling. aku buat muka sememeh tak puas hati. dia berpaling sambil telefon diberi "Nah pakwe aku nak wish hari jadi.." aku sambut dengan muka tak ada perasaan sebab bukan itu yang aku harapkan. aku tekap telefon di telinga. aku dengar suaranya. "AWAK, HAPPY BESDAY...". aku diam tak terkata. kenapa suara dia sama macam suara itu...sekali lagi aku dengar bicaranya "HAPPY BESDAY SAYANG,......bla bla bla" aku tak tahu apa butir bicaranya. hati dan akal sibuk menafsir suara itu. subhanallah...tanpa sepatah bicara...hanya air mata yang tiba-tiba mengalir laju, suara itu, ucapan itu...ucapan yang aku tunggu.
kawan lari keluar rumah. tau takut aku marah. dialah dalang disebalik peristiwa berdarah (hiperbola). aku kejar dia sampai ke rumah. ha..ha..ha..hebat, lakonan yang hebat. terima kasih sahabat sebab membantu rancangannya mengenakan aku. sorang lagi kawan minta ditemani. katanya masalah membelenggu diri. aku resah terus berada disisi. kenapa ni, slalu tak macam ni. sedang memujuk minta dicerita masalah yang dihadapi tiba-tiba pintu dibuka "SELAMAT HARI JADI ...." dengan kek dan lilin segala....yesss!!! aku terkena lagi.

tamat cerita di malam hari. malam esoknya ada drama lagi. kawan datang bersama hadiah. dari peminat katanya. aku menolak, pulangkan balik pada tuannya. kawan buat muka poyo mintak penampar. aku belek-belek hadiah tadi. kawan hulur telefonnya lagi "nah awak baca semua mesej ni".........rupanya hadiah dari dia yang jauh dari sisi....aku menangis lagi. untuk sekian kali. terasa diri dihargai. derita selama ini terbayar di hari jadi.

terima kasih awak MUHAMAD THAQUIDDIN SYAFIE yang cuba membahagiakan saya dari jauh....ye, awak berjaya mencapai matlamat sebab saya bahagia sangat. hari jadi yang ke 24 akan sentiasa diingat sepanjang hayat.terima kasih juga kepada sahabatku SITI DALILAH yang menjadi dalang utama dan bersusah payah untuk beberapa hari.....terima kasih sahabatku WAN MAZWANI menjadi pelakon tambahan yang berbakat
 ::kenangan ni sengaja dicatat disini supaya satu hari nanti andai umur panjang dan aku sudah nyanyuk mungkin aku boleh baca balik entri ini::





#aku sedih sangat sebab sebelum ucapan diberi dia telah melukakan hati....rupanya itu lakonan untuk semata-mata..ye, aku terkena lagi#

 

sekadar berkongsi rasa, LIKE KALAU SUKA.terima kasih semua

0 tinta pena sahabat:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...