Tuesday, October 9, 2012

ceritera pelajarku 2#

 
PMR sudah menjengah tiba...hari ini hari kedua...
bukan tentang PMR yang aku ingin ceritakan 
tetapi tentang perasaan menjadi guru itu yang menggerakkan jemariku

sebelum peperiksaan PMR bermula,
aku melihat ramai pelajar tingkatan tiga mula mencari guru... katanya ingin memohon restu... izin ilmu perlu diburu...supaya tenang selalu untuk menjawab peperiksaan yang menyentak kalbu....

aku tidak mengajar tingkatan tiga..cuma kadangkala masuk 'relief' sahaja...ada ketika aku bercerita untuk mengisi masa...sebenarnya untuk menyedarkan mereka juga. Aku bawa kisah kejayaan mereka-mereka yang hidup dalam serba kekurangan...tetapi boleh berjaya dengan adanya usaha...
 
mereka pernah bertanya : kenapa dicerita kisah mereka saja? hari ini kami mahu mendengar kisah cikgu yang selalu memberi kami inspirasi...ohhh..aku termangu sebentar..terkedu juga mungkin...apa aku nak beritahu...

  

bukan aku tidak punya cerita...mungkin lebih derita dari mereka....tapi entah kenapa aku rasa berat untuk berkata tentang kisah derita itu...tetapi kisah itulah yang membina diriku hingga kau menjadi aku pada hari ini dan ketika ini aku berdiri depan kamu sebagai guru...
 
hanya satu yang aku ceritakan pada mereka tentang kisah kejayaanku...iaitu HARAPAN.... aku sentiasa mempunyai harapan dalam hatiku walaupun aku tahu kadang-kadang apa yang aku harapkan itu nampak mustahil untuk aku gapai.....kenapa HARAPAN? kerana harapan akan membangkitkan semangat.... itu bagi aku...mungkin setiap orang punya kisah dan cerita yang berbeza....

berbalik pada cerita tadi....aku turut didatangi pelajar2 tingkatan tiga yang datang bersalaman dan memohon restu..kata mereka : saya mempunyai harapan yang besar untuk peperiksaan ini dan oleh itu saya berusaha dengan gigih....cikgu restuilah saya....

saat mereka memelukku.....aku cuma mampu berdoa dalam hati :
 
ya allah, kau berilah yang terbaik untuk pelajar-pelajar ku ini....amin.
dan perasaan ketika itu hanya allah yang tahu...
kini menjadi guru bukan lagi kesilapan bagi aku
aku mula menabur bakti sepenuh hati..... 
 
 

"janganlah takut untuk menaruh impian dan terbanglah ke bulan, jika kita gagal sampai ke sana kita pasti berada di antara bintang-bintang"



sekadar berkongsi rasa, LIKE KALAU SUKA.terima kasih semua

2 comments:

  1. insyaAllah..
    akak saham diakhirat akak untuk ke syurga sudah ada..
    keep striving my dear!!

    3 perkara yang tidak terpisah apabila seseorang itu meninggalkan dunia..

    *doa anak yang soleh
    *ilmu yang dimanfaatkan
    *sedekah jariah..

    janji Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks dik...
      insyaallah...sentiasa m' ikhlaskan hati...:)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...